Ezért ne ess kétségbe, ha vámeljárás alá kerül a csomagod!

Ez az eset azokra a rendelésekre mutat irányt, melyek a jogszabály szerinti összeghatár alattiak.

Vam sms e1557941416242


Korábban facebook csoportunkban többen is megosztották velünk negatív tapasztalataikat, mely szerint rendelésük hiába volt összeghatár szerint vámmentes, mégsem érkezett meg azonnal, hanem a Magyar Posta részéről vámeljárás alá került.

Így jártam én is, ezért megosztom veletek a történetet, mint precedens-értékű sztorit…

A rendelés tárgya kevésbé lényeges, de azért a teljesség igénye okán leírom, hogy egy elektromos-kutyakerítés volt. Ennél fontosabb a rendelés összege, ami 34,90 USD, és mivel szállítási díj nem terhelte, ez tekinthető a csomag összértékének is.

postázó

A dolog úgy kezdődött, hogy SMS-ben kaptam meg az alábbi értesítést a posta részéről:

"T.Ügyfelünk! RU311384123NL szàmù küldeménye vàmkezelésének megkezdéséhez, a www.posta.hu/vam oldalon ellenörizze ezzel kapcsolatos teendöit! Magyar Posta Zrt."

Mivel számítottam erre, nem estem kétségbe, a megadott ügyfélszolgálatos e-mailcímre elküldtem egy olyan képernyőmentést a rendelésről, melyen jól kivehető az összérték. Korábbi tapasztalatok alapján úgy gondoltam, ezzel túl is lépünk a dolgon, de nem így lett:

„Tájékoztatjuk, hogy az összes Európai Unión kívülről származó árut vám elé állítják. Minden esetben a NAV dönt a vámkezelés szükségességéről.

Az áru vámértékének megállapítási módjait az Európai Parlament és a Tanács Uniós Vámkódex létrehozásáról szóló 952/2013/EU rendeletének 69-76. cikkei, illetve a végrehajtásáról szóló 2015/2447/EU bizottsági rendelet 127-146. cikkei szabályozzák. A vámteher mértékét a küldeményben elhelyezett áruk értékének összege határozza meg. Erről az értékről kell a címzettnek nyilatkoznia illetve igazolnia annak valós tartalmát.”

Erre válaszként én ismét elküldtem a képernyőmentést a rendelésről, immár a banki tranzakcióról és a számlatörténetről készült fotókkal kiegészítve, illetve a facebook csoportunkban korábban már többször taglalt jogszabályra hivatkozva.

“(5) A vámhatóság által kiszabott, illetve visszautalandó, jogcímenként kis összegű, 10 EUR-nál vagy az ezzel megegyező, a 138. § (1) bekezdése szerinti árfolyamon átszámított forintösszegnél kevesebb egyéb terhek összegét – kivéve a jövedéki termék után kiszabott egyéb terheket – nem kell megfizetni, illetve visszafizetni. Az így meg nem fizetett összeget a vámigazgatási eljárás lezárásával egyidejűleg törölni kell, a vissza nem térítendő összeget pedig bevételként köteles elszámolni a vámhatóság.”

Mivel a Posta is érzékelte, hogy nem nagyon találjuk egymással a közös nevezőt, immár egy hosszabb levélben tájékoztattak, melynek lényege az volt, hogy az EU-n kívülről érkező csomag mindenképpen vámkezelés alá kerül, erre azonban nem kötelező a postát felkérni, választható más vámügynökség is, illetve árutovábbítás, ha mi magunk szeretnénk intézni a folyamatot.

Ha nem akarunk variálni, akkor maradjunk a postánál, de az alábbiakat figyelembe kell venni:

  1. A megbízással kapcsolatos formanyomtatványt mindenképpen szükséges kitölteni, és ha úgy gondoljuk, felkérni a postát az egyszeri import vámkezelési megbízásra.
  2. A postát a szolgáltatásért bruttó 3500 ft-os díj illeti meg.

Van azonban egy fontos kitétel:

Az árura vonatkozóan a vám és ÁFA mértékét a megküldött okmányokon szereplő érték után számítják fel. Amennyiben a NAV a megküldött dokumentumok alapján megállapítja, hogy a 22 eurós értékhatárt nem éri el az Ön küldeményének értéke, ebben az esetben vámmentesen továbbítjuk Önnek a küldeményt. Vámmentes vámkezelés esetén a 3500 Ft szolgáltatási díjat nem számoljuk fel kézbesítéskor.”

Ez az infó már önmagában is perdöntő, azonban még nem ad választ arra az esetre, ha a rendelés összeértéke 22 és 37 euró közötti, ennek alapján:

„Amennyiben a csomag értéke nem éri el a 37 € értékhatárt, úgy lehetőségünk van kérni az ÁFA elengedését, ekkor a 2017 évi CLII. törvény az uniós vámjog végrehajtásának 162.§. (5) bekezdésére kell hivatkozni, ami kimondja, hogy: “(5) A vámhatóság által kiszabott, illetve visszautalandó, jogcímenként kis összegű, 10 EUR-nál vagy az ezzel megegyező, a 138. § (1) bekezdése szerinti árfolyamon átszámított forintösszegnél kevesebb egyéb terhek összegét – kivéve a jövedéki termék után kiszabott egyéb terheket – nem kell megfizetni, illetve visszafizetni. Az így meg nem fizetett összeget a vámigazgatási eljárás lezárásával egyidejűleg törölni kell, a vissza nem térítendő összeget pedig bevételként köteles elszámolni a vámhatóság. Nem kell megfizetni, illetve visszafizetni azt a tíz euró alatti, egyéb teher különbözetet, valamint visszafizetni azt a 10 EUR alatti vámtúlfizetést, amely az egy határozatban egy vagy több jogcímen kiszabott és megfizetett összeg különbségéből keletkezett. Az így keletkezett tartozást a vámhatóság utólag törli, a túlfizetést pedig köteles bevételként adónemenként belső bizonylattal előírni és elszámolni”

Hogy e tekintetben is precedens-értékű infóhoz jussak az ügyben, kitöltöttem a nyomtatványt és felkértem a postát a vámkezelés lefolytatására. A kitöltést kézzel (tollal) végeztem el, majd beszkenneltem és e-mailben megküldtem a Postaimport e-mail címére. Ezt követően már nem kaptam további elektronikus levelet tőlük, viszont néhány nappal később hagyományos postai levélként is megjött a nyomtatvány. Ha valaki ezt jobban szereti, ezt is visszaküldheti kitöltve. Én ezen addigra már e-mail formájában túl voltam, így nem foglalkoztam vele. A dokumentum beadásának napja augusztus 6. volt. Emlékeztetőül: a rendelésem összeértéke 34,90 dollár (31,210 EUR).

vám  

Eltelt 2 hét (közben sok munkaszüneti nap is volt), majd a tegnapi napon (augusztus 22) megérkezett a házunk elé az MPL egyik futárja egy külföldi küldeménnyel, melyben az elektromos kutyakerítés lapult.

A csomag átvétele a futártól INGYENES volt, tehát a 3500 ft-os postai vámkezelési díjat NEM kellett megfizetnem! Bár a vámeljárással időt ugyan veszítettem, pénzbe nem került, így végül annyiért került hozzám a termék, amennyiért azt a kínai webáruháztól megvásároltam. Bízom benne, hogy ez tanulságként és segítségként szolgál mindenkinek, aki hasonló helyzetbe kerül. Ha tudjátok, Ti is osszátok meg továbbra is a tapasztalataitokat facebook csoportunkban. Köszönjük!


Ne feledkezzetek meg róla, hogy vásárlás előtt keressetek meg minket, hogy megnézzük hol kapható a kiszemelt termék a legolcsóbban, esetleg kuponnal egybekötve. Csatlakozzatok Facebook oldalunkhoz és keressetek minket privátban! Csatlakozhattok Facebook csoportunkhoz is, ott pedig nyugodtan kérdezhettek, akár új bejegyzést írva!

Vásárlási segédlet:

Utoljára frissítve: 2019. augusztus 24., szombat 09:46
(0 szavazat)

Új hozzászólás