Szerintem mindenki találkozott azzal a helyzettel, hogy kinéztünk egy terméket az egyik oldalon, és megvásároltuk. A legtöbb esetben a megrendelés (utalás) és a kézhezvétel között hosszú hetek telnek el, persze ha nem elsőbbségi vagy más, általában emelt díjas szállítással kértük. Aki szokta nyomkövetéssel kérni a termék postázását – és rá is szokott pillantani – biztos észrevette, hogy amennyiben a csillagok állása is megfelelő (és természetesen keletről fúj a szél), a csomag akár napokon belül, vagy akár 1-2 hét alatt megérkezik Magyarországra. Ekkor szokták sokan dörzsölni a tenyerüket, hogy mindjárt kézhez kapják a terméket, de utána jön a fekete leves, mert napokra-hetekre beragad a státusza a pakknak. Az elején én is furcsálltam a dolgot, de most pár kulisszatitkot megosztok veletek, miért is kell annyit várnunk a kézhezvételig.

Szögezzük le, a következőkben csak a legálisan is megvásárolható, eredeti termékekről lesz szó, az illegális, az országba be nem hozható, esetleg illegális termékekről nem esik szó – ezeket azonnal megsemmisítik az illetékes szervek!

VAM 01

Először is érdemes tudni, hogy a csomagok a Nemzetközi Posta Kicserélő Központjába kerülnek, onnan vagy továbbmegy a címzettnek, vagy a NAV szakemberei kezdik átvizsgálni a csomagokat. Az előbbi eset a legegyszerűbb, a posta elosztóközpontjába küldik tovább, majd (jó esetben) a címzett kézhetkapja. A második eset az érdekes számunkra, mivel az átvizsgálás procedúrája miatt szokott sokszor megakadni a rendelésünk. A vizsgálatok hosszú ideig is eltarthatnak, mivel az e-kereskedelem drasztikus növekedését a hatóságok nem tudják sem humán erőforrás, sem technikai fejlesztés révén kordában tartani. Amennyiben a szakemberek gyanúsnak találnak egy küldeményt – ezt a kockázatelemző csapat végzi, ők rutinos szakemberek – akik már a csomagra írt tartalom, vagy megnevezés alapján jó eséllyel szedik ki azokat a pakkokat, amikkel  trükközni akarnak a vevők vagy az eladók. Ilyen például a nem valós ár feltüntetése, vagy a tartalom téves megnevezése. A gyanús tételeket felbontják,  a feltüntetett adatok helyességét, és ha szignifikáns eltérés van (tetemes, nem 1-2 dollár), akkor a csomagot vámkezelésre továbbítják. Mivel kevés a humán erőforrás erre a munkára – automatizálni nem lehetséges az egész folyamatot, valamint a csomagok száma évről-évre növekvő tendenciát mutat, így folyamatosan halmozódik az átnézendő tételek száma, és soha nem tudják utolérni magukat. Abban az esetben, ha kiemelnek egy küldeményt, akkor a vevő akár hetekkel, de előfordulhat, hogy hónapokkal később kapja meg, ennyi időbe telik ugyanis, amíg sorra kerül az adott tétel, illetve leellenőrzik a tétel valós árát – ők is ismerik a kínai webáruházakat. Ha túljut a postai küldeményünk ezen a procedúrán is, akkor következik a Magyar Posta kiváló logisztikája, amivel a csomagot jobb esetben a kezünkbe kapjuk, míg rosszabb esetben értesítenek, melyik postán vehetjük át. A legrosszabb esetben a megrendelt áruval soha nem találkozunk, mert annak útközben nyoma vész valahol – akár be sem ért az ország területére a rendelésünk (természetesen erre az esetre is vannak mentőövek).

VAM 02

A legutolsó esettel nem egyszer találkoztam már – és tanultam a hibámból. Így, ha nem valami kis mütyürt rendelek, akkor minden esetben nyomkövetéssel kérem a szállítást, ami jelent ugyan némi plusz költséget, de legalább megkapom. Persze volt olyan, hogy a posta nem küldött értesítőt a csomagom átvételének lehetőségéről – miközben a nyomkövető oldalon is átvehető volt a státusza, és szerencsére én is figyeltem a Magyar Posta nyomkövető oldalán a szállítás aktuális állapotát, így amikor nem küldték az értesítést, a kinyomtatott papír alapján égülis megszereztem, ami nekem jár. Ebből tanultam én is, illetve ajánlatos a “senkiben nem bízok” elvet követve valamelyik csomagkövetéssel foglalkozó weboldalon is rápillantani az aktuális státuszra – természetesen ezek sem 100%-ban megbízhatóak, de érdemes nyitott szemmel lenni.

A netes rendelésekről egy pár számot elárulok itt a cikk végén, a 2017-es évben a magyarok összesen 545 000 000 000 (545 milliárd forint) értékben rendeltek – hogy ennek hány százaléka érkezett külföldről azt nem tudni pontosan, de abban az évben kb. 5 000 000 csomag haladt át a Nemzetközi Posta Kicserélő Központban. Az összes statisztika azt mutatja globális szinten, hogy az online kereskedelem folyamatosan bővül, így egyre több a csomag, illetve a pénzünk egyre nagyobb hányadát költjük el ilyen formán. Nemcsak a távol-keleti rendelések száma mutat növedést, a hazai e-kereskedelem is dinamikusan fejlődik, például egyre több hipermarket kínál online bevásárlásra lehetőséget, amit házhoz is szállítanak. Ez a tendencia a következő években nemigen fog megváltozni, és az EU-n kívüli vámhatár eltörlése sem fog (nagy) visszaesést hozni – vélemnyem szerint még így is megéri majd külföldről rendelni sok mindent.

Így csak azt tudom tanácsolni, hogy legyetek résen és éberekilletve ha nem 1-2 dolláros a termék értéke, a szállításnál válasszatok olyan opciót, ahol a nyomkövetés adott, ezt sem szokták drágán kínálni.


Ne feledkezzetek meg róla, hogy vásárlás előtt keressetek meg minket, hogy megnézzük hol kapható a kiszemelt termék a legolcsóbban, esetleg kuponnal egybekötve. Csatlakozzatok Facebook oldalunkhoz és keressetek minket privátban. Csatlakozhattok Facebook csoportunkhoz is, ott pedig nyugodtan kérdezhettek új bejegyzést írva is!

Vásárlási segédlet: